خانه » سبک زندگی » صنایع دستی » نقاشی روی شیشه – صنایع دستی همدان
دوره DBA مدیریت اجرایی کلاس زبان مشهد آزمون وکالت آزمون سردفتری

نقاشی روی شیشه – صنایع دستی همدان

نقاشی روی ظروف شیشه ای و سفال و سرامیک و چینی با رنگ کوره ای هنری است ماندگار .

و در اینکار بیشتر از شیشه های دست ساز استفاده میشود و سعی مان بر این است که این هنر کاملا ایرانی باشد و پخته شدن رنگ به ارزش کار می افزاید . قابل توجه است که در این هنر حتما باید رنگ پودری کوره ای که با روغن مخصوص مخلوط میشود استفاده شود تا حین پخت نسوزد .عکسهایی که برای اینکار استفاده میشود نیز با همین رنگها ساخته شده و دارای پخت با درجه دماهای مختلف میباشند.

صنایع دستی همدان

صنایع دستی همدان :

صنایع دستی همدان یکی از صنایع دستی های فعال می باشد بطوری که کارگاه موجود در حوضه صنایع دستی همدان بالغ بر ۱۹ هزار و ۶۸۰ کارگاه رسیده است البته بیشترین تعداد در صنایع دستی همدان ، مصنوعات چوبی میباشد و بیشترین کارگاههای موجود در حوضه اختیاری استان همدان در شهرستانها آن مستقر میباشد . صنایع دستی خوشبختانه از شغلهایی است که در آن خانمها و آقایان با همدیگر به موفقعیتهای بارزی رسیده اند و شامل هر دو گروه میشود . و در صنایع دستی هنر و توانمندی حرف اول را میزند و اشخاص هنرمند این استان خوشبختانه از سوی صنایع دستی این استان حمایت میشوند و با این تفاسیر صنایع دستی هر استانی برای هنرمند یک پشتیبان به حساب میاید در حال حاضر ۱۵۵ رشته هنری در صنایع دستی استان همدان فعال هستند و این موضوع یکی از درجات افتخار صنایع دستی همدان محسوب میشود .

 آینه‌کاری

آب و آینه همواره نزد ایرانیان به صورت دو نماد پاکی، روشنایی، بخت، راستگویی و صفا بشمار می آید و شاید به کار گرفتن آینه به عنوان یکی از آرایه‌های بنا با این امر بی‌ارتباط نباشد. بنابر مدارک موجود گویا آینه برای نخستین بار در تزیین بنای دیوانخانه شاه طهماسب صفوی در قزوین به کار گرفته شده و یکی از آرایه‌های معماری دوره اسلامی به شمار می‌رود. به عنوان هنری برای ایجاد اشکال منظم در طرح‌ها و نقش‌های متنوع با قطعات کوچک و بزرگ آینه به منظور تزیین سطوح داخلی بنا تعریف شده است. حاصل کار آینه‌کاری ایجاد فضایی درخشان و پرتلألو است که از بازتاب پی‌درپی نور در قطعات بی‌شمار آینه پدید می‌آید. رایج‌ترین طرح‌ها در هنر آینه‌کاری طرح‌های مشهور گره، شمسه، ترنج، لچک، قطارسازی، اسلیمی، تمونی و نیم گره کور می‌باشد. آینه‌کاری از جمله هنرهایی است که به دلیل مذهبی بودن شهر مشهد، وجود اماکن متبرکه و زیارتگاه‌ها در این منطقه رواج دارد.

مینا کاری اصفهان:

مشکل بتوان گفت از چه زمانی هنر مینا کاری در ایران، بخصوص در اصفهان رواج پیدا کرده است. از دوران قاجاریه مینا کاری به مقدار کم وجود داشته است و اشیایی مانند: سرقلیان وکوزه قلیان وکوزه و بادگیر قلیان را میناکاری می کرده اند. رواج صنعت مینا کاری در اصفهان از دوران پهلوی و حدود سال ۱۳۱۰ ه.ش. است و این هنر به وسیله یکی از استادان هنرمند و بنام اصفهان یعنی استاد شکرا… صنیع زاده بسط و توسعه یافت و شاگردانی در این صنعت در اصفهان داشتند که هر یک شاخه های دیگری در هنر مینای اصفهان بوجود آوردند
بیشتر اشیایی که مینا سازان فعلی اصفهان به بازار عرضه می کنندعبارتست از گوشواره، گلوبند، انگشتر، جعبه های بزرگ و کوچک آرایش زنانه، قوطی سیگار، جعبه های خاتم کاری و مینا کاری، بشقاب مینا، گلدان مینابه اندازه های مختلف، تابلوهای بزرگ و کوچک میناکاری اصفهان که با هنرهای دیگر مانند طلا کاری و خاتم کاری و مینیاتور ترکیب می شود. روی اشیاء طلایی و نقره ای هم   می توان مینا کاری کرد ولی اساساً مینا کاری اصفهان روی مس انجام می شود.

سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ مشهد

سنگ تراشی یکی از صنایع قدیم ایرانیان است . سنگ تراشان مشهد از قدیم با تراش سنگ‌ کوه ها یا معادن موفق به ساختن بعضی از ابزار واشیاء و وسایل آیینی وزینتی شده اند و استادان قلم زن مشهد نقش هایی روی آن ابزار ها می نقاشتند. از همین روی سنگ تراشی وقلم زنی از قدیم به هم وابسته بوده است . مشهد یکی از شهر هایی است که هنر سنگ تراشی آن زبان زد خاص و عام است که هم اکنون کارگاههای زیادی به این صنعت در مشهد اشتغال دارند. مهمترین مواد مصرف سنگ تراشان مشهد انواع مختلف سنگ نظیر سنگ مرمر، سنگ نسوز، سنگ سیاه، سنگ زرد، سنگ سبزو…می باشد که صرف نظر از سنگ سبز بقیه از معادن استان خراسان (مشهد ) تامین می شوند. مصرف سنگ سیاه به علت ارزانی ونقش پذیری، زیاد بوده، ولی سنگ سبز کرمان به علت گرانی ونیاز به صرف وقت زیاد جهت تولید محصول مصرف کمتری دارد. استادان مشهدی نقش‌های مختلفی را بر روی اشیاء سنگی می اندازند که معروف ترین آن‌ها عبارتند از:گل شاه عباسی، گل مرغی، گل ریز، ترنج، خطی، کاروان، چهره، دهان ازدری، شکارگاه، نقوش اسلیمی ونقش دو رو که بیشتر در حاشیه استفاده می شود. دست ساخت‌های سنگی عمده‌ترین اشیاء سنگی که در مشهد ساخته وقلم زنی می‌شود عبارتند از: کاسه، بشقاب، دیگ (هرکاره)، سماورواسباب چای خوری، سینی قلیان، سرمه دان، کشکول وغیره و این هنر در مشهد از قدیم با استقبال روبرو بوده و هست .

 

صنایع دستی استان زنجان :

از کارهای دستی بومی زنجان ساخت وسایل نقره‌ای و به ندرت طلائی به صورت ملیله کاری در زنجان است. چاروق دوزی زنجان یکی دیگر از هنرهای دستی زنجان می باشد که دستهای ظریف هنرمندان زنجانی در تولید آن مهارت ویژه‌ای دارند. این چاروقها مشخصاً زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشریفاتی و تفننی دارد . چاقو سازی در زنجان که با مهارت خاصی به دست استادان زنجانی این صنعت ساخته می‌شود با ویژگی‌هایی همچون ظرافت، تناسب، تنوغ، قدرت برش و آبکاری تیغه از شهرت فراوانی بر خوردار است و یکی از شغلها و هنر و یا سوغات زنجان به شمار میرود . فرش و گلیم و جاجیم زنجان از معروفیت خاصی برخوردارند. فرش بافی در زنجان یکی از صنایع با قدمت زیاد است که نقش قابل توجهی در صادرات فرش ایران ایفا می‌کند. فرشهای صادراتی زنجان از بهترین جلوه‌های فرهنگی این استان هستند .

استان گیلان

 مساحت استان گیلان ۱۴۷۱۱  کیلومتر مربع میباشد و استان گیلان به واحد جغرافیایی جنوب دریای خزر تعلق دارد و گیلان با استان های اردبیل در غرب، مازندران در شرق، زنجاندر جنوب و کشور استقلال یافته آذربایجان و دریای خزر در شمال هم مرز و همسایه است.
ظرفهای سفالی در گیلان یکی از هنرهای استان گیلان نیز به حساب مس آید ، سفال گر قدیمی استان گیلان استاد رجب اسماعیل زاده وهمسر شان ساکن استان گیلان روستای گیلده از توابع شهرستان شفت بیش از نیم قرن است که در کارگاه کوچک خانه خود به ساخت سفال مشغول هستند و از این طریق امرا و معاش می کنند ، پس با این تاریخچه متوجه میشویم که از هنر سفالگری در استان گیلان نیز چشمه هایی وجود داشته  و این استاد بزرگ این هنر را دراستان گیلان بر پا داشته است .
شیراز :
شهر شیراز از دیر هنگام مهد شعر و شاعری و هنر نقاشی میباشد و شهری چون شیراز با طبیعتی که دارد خالق هنرمندان بسیاری بوده و خوشابحال آنهایی که در شیراز بدنیا آمده و یا در شیراز زندگی کرده اند و با   بزرگان شیراز اخت گرفته و از فرهیختگان شیراز درس آموخته اند . اسم شیراز که میاید بزرگانی چون سعدی و حافظ از نظر همگان میگذرد و همین از اسم شیراز آرامش را در خبالمان مینشاند و خوشا بحال شیراز و شیرازی …

سرامیک و سفال یزد:

هنر سفالگری در استان یزد ـ به ویژه در شهر میبد از حال و هوای کویر نشأت گرفته است. در اصطلاح محلی به تولیدات سفال «کواره» می‌گویند. و از زمانهای دیرین در یزد رواج داشته است .سفال و سرامیک یزد (میبد) با نقش‌های اصیل «خورشیدخانم» و «مرغ و ماهی» شهرت فراوان دارد. «خورشید» سمبل آفتابِ درخشان کویر یزد ، «مرغ » نماد گونه‌ای از گنجشکان نواحی کویری یزد و «ماهی» کنایه از کم آبی این سرزمین (یزد ) است. طرح سرامیک یزد (میبد) با نقش خورشید، مرغ و ماهی در نمایشگاه بین‌المللی مونیخ در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۵۰ هـ . ش) برنده مدال طلا شد و در سایر نمایشگاه‌ها این هنر اصیل یزد با استقبال بازدیدکنندگان و تأیید صاحب نظران روبرو گردید. کوزه‌ها و کاسه‌های ساخت استان یزد، به ویژه ساخته‌های شهر میبد از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردارند و نمونه‌های آن در سفال‌های سایر نقاط ایران به چشم نمی‌خورد.
کواره‌های ساخت میبد یزد عبارتند از: سفال ساده بی لعاب، سفال لعابدار، اشیای کاشی و سرامیک

 

 

رنگ های کوره ای یا قابل پخت یعنی چه ؟

رنگ های کوره ای ، رنگهای پودری میباشد که کاملا گیاهی میباشند یا با روغن مخصوص قابل پخت بصورت کاملا تخصصی مخلوط میشود ویا با آب مخلوط میشود. رنگ های پودری کوره ای با توجه به رنگ بندی قیمت گذاری میشود و هزینه بالایی دارد .رنگ پودری کوره ای با دمای ۵۵۰ درجه پخت میشود و این پخت موجبات ثبات رنگ پودری بر روی ظروف را فراهم میسازد و دیکر پس از پخت بنزین و تینر و یا مخدوش کردن ظرف باعث از بین رفتن رنگ پودری کوره ای نمیشود این موضوع باعث ارجحیت پیدا کردن این رنگ نسبت به رنگ های دیگر میشود زیرا هنر منقوش شده بر روی ظروف گرانبها بهیچ عنوان از بین نمیرود . ما رنک مینا هم داریم که دمای بالای ۷۰۰ درجه پخت میشود که رنگ مینا روی شیشه جواب نمیدهد زیرا رنگ مینا دمای پخت بالایی دارد و شیشه بالای ۵۶۰ درجه احتمال خمیده شدن یا شکستن را دارد در نتیجه رنگ مینا را روی چینی میتوان و یا روی مس لعاب شده که بیشتر در اصفهان مورد استفاده قرار میگیرد . تفاوت دیگر رنگ پودری کوره ای با مینا در این است که رنگ پودری کوره ای ضخیم تر از رنگ مینا برروی ظرف نقش میبندد .

مراحل کار با رنگهای کوره ای :

مراحل رنگ کردن ظروف شیشه ای و نقش زدن و آب طلاکاری به این صورت میباشد که در ابتدا ظرف مورد نظر را با رنگ دلخواه رنگ میکنیم و داخل کوره با ۵۵۰ درجه حرارت پخت میکنیم و بعد از این مرحله نقاشی روی ظرف را با رنگ مخصوص کوره انجام داده برای بار دوم داخل کوره میگذاریم تا رنگ پخته شود پس از پخت رنگ نه تنها براق میشود بلکه جذب ظرف شده و قسمتی از ظرفمان میشود و مادام العمر ازبین نمیرود ، در مرحله سوم آب طلای مورد نیازمان را به ظرف میزنیم و بار سوم داخل کوره قرار میدهیم تا طلایمان پخته شود و ثبات خود را پیدا کند . وقتی رنگی سه پخت میشود اگر سختی کار را فاکتور بگیریم این هنر هنری است ماندگار و همین موضوع ارزش کار را بالا میبرد

 

آب طلاکاری روی ظروف :

آب طلاکاری بر روی ظروف از قدیم الایام انجام داده میشده که جلوه بسیار زیبایی را به ظرفها میدهد و باعث قیمتی شدن ظرف میگردد ، آب طلا با ماند گاری بالا باید در دمای بالای ۵۵۰ درجه پخت شود ، متاسفانه در بازار ظرفهایی را با طرحهای سنتی که با آب طلا فقط کار شده و میزان زیادی نیز آب طلا استفاده شده میبینیم که بیشترشان آب طلای زیر ۳۰۰ درجه میباشد که ماندگاری چندانی ندارد و پس از چند بار شستشو از بین میرود و باید توجه داشت که آب طلای استفاده شده در چه دمایی پخت شده است . معقولانه ترین دما برای آب طلا بالای ۵۰۰ درجه میباشد چون در اصطلاح اینکار میگویند پخت بالای ۵۰۰ درجه پخت محسوب میشود البته ما آب طلای بالای ۷۰۰ درجه نیز داریم که روی چینی استفاده میشود زیرا دمای پخت چینی بالاتر از شیشه میباشد و آب طلای مورد استفاده برای آن نیز در دمای بالا استفاده میشود و شیشه در دمای بالای۵۷۰ درجه احتمال خم شدن یا شکستن را دارد.

آموزش نقاشی روی شیشه :

نقاشی روی شیشه با رنگ کوره ای در چند مرحله صورت میگیرد . اولین مرحله نقاشی ، شناخت جنس رنگهای نقاشی و نوع رنگ نقاشی میباشد زیرا اولین و اصلی ترین مرحله میباشد ، پس از آن یک نقاش باید با قلمو ها آشنایی پیدا کند . مراحل دیگر نقاشی مربوط میشود به اینکه نقاشی روی چه نوع ظرفهایی پاسخ میدهد و همچنین آشنایی با رنگ آمیزی روی ظروف رنگی و اکنون میرسیم به مرحله طرز نقاشی که چه نوع نقاشی روی ظروف جواب میدهد و با گذراندن دو مرحله نقاشی ، دوره مبتدی و پیش رفته میتوانیم نقاشی روی شیشه را انجام دهیم .

 

رنگ ویترای  یکی از از رنگهای مرسوم بر روی ظروف شیشه ای , ادویه و تنگ ماهی و.. میباشد . رنگ ویترای به دو شکل در بازار میباشد که یکی رنگ ویترای معمولی است که بیشترین استفاده را دارد و براحتی با بنزین و تینر از بین میرود ، رنگ ویترای معمولی  هزینه چندانی ندارد . نوع دوم رنگ ویترای پخت در دمای ۱۶۰ درجه میباشد که میتوان در فر خانگی هم پخت کرد ، تفاوت رنگ ویترای ۱۶۰ درجه با رنگ پودری کوره ای در این است که رنگ ویترای شفاف بوده و معلوم میباشد ولی در رنگ پودری زمینه ظرف نمایان نمیباشد . رنگ ویترای را برای نقشهای روی ظروف استفاده میکنند اما رنگ پودری کوره ای را روی شیشه سفال سرامیک و چینی مورد استفاده قرار میدهند و در آخر اینکه دوباره بحث پخت پیش کشیده میشود که رنگ ویترای در دمایی پایین تر از رنگ پودری کوره ای پخت میشود در نتیجه ماندگاری و جلوه رنگ کوره ای به مراتب بهتر از رنگ ویترای میباشد .

 

 

 

تلفن جهت سفارش و خرید : ۰۹۱۸۴۰۷۶۷۶۲

۲ نظرات:

  1. ali

    با سلام
    کارت عالى موفق باشى

  2. sepehr

    واقعابی نظیر!خسته نباشی !

پاسخ به ali انصراف از پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلدهای علامت گذاری شده *

*

طراحی سایت و سئو